bursa escort bursa escort bursa escort bursa escort bursa escort bursa escort istanbul escort istanbul escort istanbul escort proxy
Bugun...
istanbul evden eve nakliyatreplika saatbahcelievler evden eve nakliyat

duzce satilik daire

pendik evden eve nakliyat

/a>
RAMAZAN AYI VE SAĞLIĞIMIZ


NECİP KUTLU ...
...
 
 

Ramazan ayı onbir ayın sultanıdır. Çünkü Kur'an-ı Kerim bu ayda indirilmeye başlanmıştır. Ayrıca bin aydan daha hayırlı olan "kadir gecesi" bu ay içerisindedir. Dinimizin temel ibadetlerinden olan orucun bu ay içinde tutulması. Yüce Allah Kur'an'da "…Kim Ramazan ayına ulaşırsa oruç tutsun" buyurarak, ramazan ayında oruç tutulmasını emretmektedir. Bu emir üzere Müslümanlar ramazan ayı boyunca oruç tutarlar. Ramazan ayı oruç, ibadet ve sabır ayıdır. Allah'ın rahmet ve bağış kapılarının açıldığı aydır.

İbadetlerimizi yaparken sağlığımız olumsuz etkilenmemelidir. Ramazan ayı sıhhat anlamına gelir. Ramazan ayında yeterli sıvı tüketilmemesi, az besin alınması ya da aşırı kalorili gıdaların tüketilmesinin sağlığı bozabileceğini unutmayalım.Bir kişilik oruç tutup, iki kişilik iftar yapmayın, ramazan süresince gıda alımının azalmasıyla metabolizmanın daha az çalışır.  Bu durumun istemsiz kilo artışına yol açabileceğinden oruç tutacak kişilerin, yeterli ve dengeli beslenmeye özen göstermelidir.Ramazan ayının bu yıl da yaz ve uzun günlere denk gelmesi nedeniyle sıvı alımına özen gösterilmelidir. İftarda ve sahurda yeterli sıvı tüketilmediğinde vücutta oluşacak sıvı ve mineral kaybı sonucu bulantı, baş dönmesi gibi sağlık problemlerinin görülebileceğini unutmayalım. Sıvı ihtiyacının karşılanabilmesi için başta su olmak üzere ayran ve taze sıkılmış meyve sularının sık sık tüketilmeli.

İftarda nasıl beslenilmeli?Oruç ılık bir bardak suyla açılmalı veiftara peynir, zeytin, domates gibi kahvaltılıklar ya da çorba gibi hafif yemeklerle başlanılmalı, yemeğe, 10-15 dakika sonra sebze yemeği ve salata ile devam edilmelidir. Bir avuç içi kadar pidenin doğal köy tereyağı, peynirle birlikte tüketilebilir. Tereyağı ve peynirin glisemik indeksi sıfırdır. Boş midede koruyucu etkisi vardır. Bu nedenle zararlı değil faydalı ve sağlıklı besinlerdir. Tereyağı ve peynir, uzun süre tokluk hissi verdikleri için, oruç tutanlara güç, kuvvet ve dinçlik sağlar. Acıkma ve halsizlik hissi gün boyu oluşmaz. Ramazanın yaz aylarına denk gelmesiyle beraber 16-18 saat süreyle yeme ve içme yapılmadığından, bu dönemde sıcak havanın da etkisiyle susuzluğun problem oluşturabileceğidir.

 Alternatif olarak kahvaltılık iftar tabağı, bir kase çorba, salata. Bir tabak et, tavuk ya da sebze yemeği, 2-3 dilim tam buğday ekmeği ve en az yarım litre su. İftarda aşırı şerbetli, unlu ve yağlı tatlılar yerine sütlaç, güllaç, muhallebi gibi tatlıların ya da meyvenin tercih edilebilir.  Sağlıklı bir ramazan için yemeklerde kızartmalardan kaçınılması, etli yemeklerde yağın sınırlandırılması, sütlü tatlılar tüketilmesi, farklı yiyeceklerden küçük porsiyonlar yenilmesi, iftar ve sahur arasında ara öğün alınmalıdır. Her zaman mutlaka porsiyonların küçültülmelidir.

İftardan sonrasında yemeklerin sindirilebilmesi için teravi namazına gidildikten sonra fiziksel aktiviteye önem verilmesi ve fırsat buldukça bol bol uzun yürüyüş yapmak da son derece faydalı olur. Kahve gibi kafein içeren içecekler yerine süt, meyve suyu, ayran, ıhlamur ve kuşburnu gibi meyve çaylarının tüketilmesi yararlıdır.

Ramazanda pek çok kişinin sahura kalkmadan oruç tuttuğunu ancak kalkmak gerekir. Çünkü sahur yemeğinin bir kahvaltı görevi yapar. Kahvaltı 24 saat içinde en önemli öğündür. Son derece kuvvetli, sağlıklı doyurucu olmalıdır. Mutlaka sağlıklı ve güçlü protein, sağlıklı yağ ve karbonhidratlar doyuncaya kadar yenmelidir. Sağlıklı protein olarak yumurta, peynir ve yoğurt tüketilebilir, sağlıklı karbonhidrat olarak fındık, fıstık, ceviz, badem ve kuru meyvelerin tercih edilebilir. Sağlıklı yağlar ise ev yapımı ya da köy tereyağı ve zeytinyağlarıdır. Örneğin tereyağında pişirilmiş iki yumurta, bir avuç içi kadar beyaz peynir, yanında bir çay bardağı kadar ceviz içi, 10-15 zeytin ya da bir avuç içi kadar ramazan pidesinin içine tereyağı, peynir, domates, salatalık eklenerek 10-15 zeytinle birlikte yenilebilir. Yanında bol süt, şekersiz çay, ayran içilebilir. Bir kahve fincanı taze sıkılmış meyve suyu karbonhidrat (früktoz) ve günlük C vitamini kaynağı olarak yeterli olacaktır. Fazlasına gerek yoktur. Ayrıca tatlı ve reçel gibi yüksek glisemik indeksli karbonhidratlar yenmemelidir.

 Sahura kalkmadan oruç tutmak son derece sakıncalıdır. Aç kalınarak, sahura kalkmadan oruç tutmanın son derece sakıncalı olduğundan, kişiler bu dönemde kilo verseler bile bu doğru değildir.  Aç kalarak kilo verilmiş olsa bile daha sonra fazlasıyla geri alınmaktadır. Bilimsel olarak, bu olay karaciğer ve pankreası yorup, yağlandırdığı için sağlığa zararlı olmaktadır.Bilimsel çalışmalar; ileri yaşlarda ortaya çıkan dejeneratif kronik hastalıkların tümünün karaciğer ve pankreasın yağlanması nedeniyle normal olarak çalışamadıklarından kaynaklanmaktadır.   Bundan dolayı. Pidenin glisemik indeksi yüzde 100 olduğu için aniden kan şekerini yükseltir ve yemekten bir iki saat sonra halsizlik, yorgunluk ve uyku hali meydana gelir. Aşırı miktarda pide yemek karaciğer ve pankreasta yağlanmayı arttırır. 

Fazla yağ yemeyeceğiz;  ancak yenilecek yağın hangisi olduğunu da belirtmeleri gerekmektedir. Başta tereyağı olmak üzere hayvansal katı yağlar, omega-3 ve kolesteroldür. Sağlıklı yağların diyetten çıkarıldığında güçsüz kalan hücrelerin kendini koruyamadığını ve her türlü virüs ve bakterilerin hücumunu geri çeviremeyerek ciddi sorunlara neden olur.

Tüm bunların göz önünde bulundurularak iftar ve sahur yapılması gereklidir.İftarı ve sahuru ılık suyla başladıktan sonra, zeytinyağına pide batırıp, lezzetli ve sağlıklı bir yiyeceği tüketerek, gün boyu boş kalmış midemizi yormamış oluruz. Bol miktarda iftar ile sahur arasında bol sıvı almanın şart olduğunu söyleyebiliriz.Akşam süresince,  limonlu şekersiz çaylarla limonlu bol su, ayran ve süt tüketilmelidir. İftarda kola gibi bütün asitli ve şekerli içeceklerden kaçınılması şarttır.

Sağlıcakla kalın aziz dostlar.



Bu yazı 186 defa okunmuştur.

YORUMLAR

Henüz Yorum Eklenmemiştir.Bu Haber'e ilk yorum yapan siz olun.

YORUM YAZ



YAZARIN DİĞER YAZILARI

HABER ARA
SON YORUMLANANLAR HABERLER
ÇOK OKUNAN HABERLER
GÜNDEMDEN BAŞLIKLAR
YUKARI